ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟ | در وعده صبحانه این ادویه پرطرفدار را مصرف کنید خشمگین نشوید؛ واقعا سکته می‌کنید! تعداد کشته‌های سیل و طوفان در برزیل به ۸۳ تن رسید (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
سرخط خبرها

درباره اسپوتنیک وی، واکسن روسی کرونا و ادامه داستان

  • کد خبر: ۵۷۹۸۲
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
درباره اسپوتنیک وی، واکسن روسی کرونا و ادامه داستان
اولین هواپیمای حامل واکسن روسی کرونا در فرودگاه امام به زمین نشست. خبری خوب برای ما ایرانی‌ها که این روز‌ها شاهد ازدست‌رفتن هم‌وطنانمان به دلیل این ویروس هستیم.
فرانک باباپور | شهرآرانیوز - اولین هواپیمای حامل واکسن روسی کرونا در فرودگاه امام به زمین نشست. خبری خوب برای ما ایرانی‌ها که این روز‌ها شاهد ازدست‌رفتن هم‌وطنانمان به دلیل این ویروس هستیم، به‌ویژه فوت ۲ فوتبالیست سابق کشورمان که به‌دلیل محبوبیت و معروفیت زیادشان موجی از اندوه را در کشور ایجاد کردند و باعث ترس بیشترمان از ویروس کرونا شدند.

از دیگر خبر‌های خوب کرونایی این بود که سفیر ایران در مسکو اعلام کرد ایران و روسیه در روز‌های آینده درباره تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» توافق می‌کنند. از طرف دیگر به‌گفته دکتر محمدرضا صالحی، مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی، هیچ عارضه جدی برای داوطلبان واکسن ایرانی کرونا به وجود نیامده است. خبر خوب دیگر از سوی کیانوش‌جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، بیان شد.
 
او در توئیتر خود با درج هشتگ «واکسن مطمئن» نوشت: «مستندات تکنیکال و گزارش تفصیلی مطالعه پیش‌بالینی و مراحل سه‌گانه کارآزمایی بالینی یک واکسن خارجی دیگر تکمیل شده و درحال داوری در کمیسیون تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و فراورده‌های بیولوژیک است.» خبر‌هایی که ما را امیدوار می‌کند تا هرچه زودتر شاهد واکسیناسیون همگانی کرونا در کشورمان باشیم.

واکسن روسی با نام اسپوتنیک وی (sputnik v) نخستین واکسن کرونای روسی است که در یکی از مراکز ویروس‌شناسی وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید شده و حرف V در انتهای آن مخفف victory به‌معنای پیروزی است. این واکسن به‌احترام اولین ماهواره جهان که شوروی پرتاب کرد، اسپوتنیک نام گرفته است. این واکسن مرداد همین امسال تولید و بررسی شد.
 
نتایج بررسی هم در مجله لانست منتشر شد که نشان می‌داد این واکسن تأثیر ۹۱/۶ درصدی روی موارد علامت‌دار ویروس کرونا داشته است. آزمایش‌ها این واکسن روی ۲۰ هزار داوطلب نتیجه‌بخش بوده و تزریق ۲ دز از این واکسن در یک فاصله زمانی معین، بیشترین اثربخشی را به‌دنبال داشته است. همچنین کسانی که این واکسن را تزریق کرده بودند نسبت به کسانی که یک‌بار به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، ۱/۳ تا ۱/۵ برابر پادتن بیشتری در بدنشان ایجاد شده است.
 
واکسن روسی در معتبرترین مجله پزشکی جهان تأیید شده است و دانشمندان انگلیسی نیز بیان کرده‌اند جهان سلاحی تازه برای مبارزه با کرونا یافته است. علاوه بر ایران، کشور‌هایی همچون روسیه، بلاروس، آرژانتین، تونس، بولیوی، صربستان، الجزایر، فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، قزاقستان، مجارستان، گینه و امارات و ... خواستار خرید واکسن روسی شده‌اند. با وجود این جای تعجب بسیار است که معدود کاربرانی در توئیتر هنوز دلشان با واردات این واکسن صاف نشده است و خرید آن را تحت‌تأثیر روابط حسنه ایران و روسیه می‌دانند!

واکسن روسی یگانه واکسنی نیست که سازمان غذا و داروی ایران بررسی کرده و قرارداد‌هایی برای خرید آن تنظیم شده است. گویا قرارداد خرید ۴/۲ میلیون دز از واکسنی دیگر که تولید دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکاست، بسته شده و قرار است این محموله هم وارد ایران شود. در هر صورت گام بعدی مدیریت بحران کرونا، توزیع درست واکسن‌ها بین مردم است و به‌قول یکی از کاربران: «اگر یک عدد و فقط یک عدد واکسن، از بازار سیاه (ناصرخسرو) سر در آورد، مقصر کیست؟ چه کسی مسئولیت دارد که واکسن‌ها دقیقا به افراد مشخص‌شده و گروه‌های هدف برسد؟»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->